Tihanyi Apátság (8)

Korzenszky Richárd ajánlása a templomot megtekintő látogatóknak:

“Találjon

megnyugvást és békét mindenki, aki betér ebbe az Isten-házába! Álljon

meg csodálattal azok műve előtt, akik a műalkotásokat létrehozták és

megőrizték! Vigye magával a szépségnek élményét, amely azt hirdeti ezen a

helyen is, hogy több és nagyobb a világ annál, mint amit szemünkkel

láthatunk.

Béke az érkezőnek, áldás a távozónak!”

A templom  toronypárja közti oromzat fülkéiben Szent Ányos és Szűz Mária szobrai, 

akiknek tiszteletére a templomot szentelték.

A

Tihanyi bencés monostort I. András király alapította 1055-ben, III.

Henrik német császár feletti győzelmét megörökítendő. Itt alakíttatta ki

családi sírboltját és bencés szerzeteseket telepített ide. Ez idő tájt

felesége, Anasztázia, kijevi hercegnő révén bazilita szerzetesek is

jöttek, akik  Tihanyban az Óvár keleti sziklafalába vájt cellákban

telepedtek le (ezek a barátlakások  ma is láthatók).

A

király testvérével, Bélával folytatott harc közben nem sokára meghalt

és akaratához híven itt temették el 1060-ban. Sírja az egyetlen az

Árpád-házi királyok közül, amely a mai napig az eredeti helyén

található.

Az apátság épülete Füredről

Az

apátság alapító okirata pedig legrégibb hiteles írásos oklevelünk és

egyben magyar nyelvemlékünk, mely 58 magyar szót, 9 képzőt és ragot

tartalmaz. Híressé vált idézete: Feheruuaru rea meneh hodu utu rea  – 

azaz A Fehérvárra menő hadiútra. Néhány magyar szó az oklevélből: árok,

bokor, fa fekete, három, homok, kert, mező, sziget, tó, vár, vásár, stb.

Az oklevél másolata az altemplomban megtekinthető, az eredeti

Pannonhalmán található.

Az

oltárképen Szent Ányos látható, aki Orleans püspökeként imáival

megmentette városát Attila hunjainak dúlásától, tiszteletét a francia

uralkodók évszázadokon át ápolták. Hazánkba tisztelete valószínűleg I

András felesége révén került, akinek lánytestvére francia királynő volt.

A főoltár oszlopai között a rendalapító Szent Benedek és nővére Szent

Skolasztika, valamint Szent István és Szent László magyar királyok

szobrait helyezték el. A templom főkapuja felett valamint két külön

oldalsó oltáron is megtalálható a rendalapító és nővérének szobrai.

A

templom és a hozzá kapcsolódó kolostor a 16.-17. században végvárrá

vált és a Dunántúlon talán egyedülállóan, egy napra sem került török

kézre.  A háború után a királyi kamara a felszabadított területeken álló

birtokokat csak ún. fegyverváltság kifizetése után adta vissza egykori

tulajdonosainak, amelyet a magyar bencés rend akkor nem tudott

megfizetni, így az apátság osztrák bencések tulajdona lett, és csak

1716-ban került vissza  a pannonhalmi apátság tulajdonába. Közben

1702-ben a szabadságharc idején az osztrákok felrobbantották a tihanyi

várat, melyből csak az altemplom maradt meg, az eredeti együttes szinte

nyomtalanul eltűnt. 

A

ma látható barokk templom és kolostor szárny 1719 és 1754 között épült.

A templom belső  fából faragott aranyozott szobrai a közép-európai

barokk művészet kiváló alkotásai, nagyrészt a tiroli származású

Sebastian Stulhoff munkái.

Lotz Károly: Szentháromság

A

templom mennyezeti freskói az 1889-s nagy felújítás során készültek,

melyre a kor 3 jeles festőjét kérték fel:  Deák-Ébner Lajost, Székely

Bertalant  és Lotz Károlyt.

Lécs Ágoston apát monogramja az apát címerével. Az Ő nevéhez fűződik az apátság 18. századi újjáépítése.

(Augustinus Lécs Abbas Tihaniensis)

Szent Jeromos szobra a szószék oldalán.

Az orgona

A

templommal szemben új látogató központ épült, itt lehet jegyet venni,

mellyel megtekinthető a templom, az altemplom és a múzeum. Először

érdemes itt egy kis filmet megnézni az apátság történetéről, a

szerzetesi életről. Ezenkívül könyvek, ismertetők is vásárolhatók itt,

jó ha van nálunk egy amikor végignézzük a templom belsőt, hisz ismerve

az egyes oltárokat tartalmasabb látogatást tehetünk. Befelé haladva

először  a Lourdesi Mária -oltár és a Keresztelő-kút, majd a Szt Benedek

és Szt Skolasztika oltárok, a szószék és a Máriacelli és Jézus

szíve-oltárok vannak. A Máriacelli oltár jobb oldali angyalához fűződik

az a legenda, hogy benne Stulhoff Sebestyén korán elhalt kedvesének

arcvonásait örökítette meg.

A román kori altemplom

A

múzeumban érdekes kiállítás látható, többek között egy szoba az utolsó

magyar uralkodó emlékére: IV. Károly és felesége Zita királynő 1921.

október 26-31 között itt töltötte utolsó magyarországi napjait, mielőtt

az antant Madeira szigetére száműzte őket.

“A

templom és a művészet elválaszthatatlanul összetartozik. A templom nem

csupán művészettörténeti emlék. A templom messziről figyelmeztető

látvány, hogy a földről tekintsünk föl az égre. Belső tér, amely

embereket gyűjt össze. Embereket, akik látni akarják a szépet.

Embereket, akik keresik a csendességet. Embereket, akik föl akarják

emelni a szívüket.” Korzenszky Richárd szavaival kívánok tartalmas

látogatást.

Tovább a blogra »