Velence, Itália 3.

Csak

pár órát töltöttünk Velencében, de lenyűgöző volt a látvány: régmúlt

idők pompája és gazdagsága elevenedett meg előttem, ahogy a Canal

Grande-n a vaporettóval közeledtünk a Szent Márk tér felé.



















 A

3,8 km hosszú, 30-70 m széles Grand Canale mentén állnak a város kalmárkodásának fénykorát idéző régi kereskedőházak és raktárak.







 Legtöbbjük 

14. és 15. századi későgótikus épület. A tengervíz hatásainak ellenálló

mészkő alapok a lagúnamederbe 8 méter mélyre bevert fenyőfa cölöpökön

állnak.

A

téren kiszálltunk a vaporettóból és a parton végigsétálva elénk tárult

az öböl hatalmas csillogó vízfelülete, a Santa Maria della Salute

templom 8 szögletű kupolája és a külön szigeten álló San Giorgio

Maggiore templom  sziluettje.

A

parton haladva hamarosan feltűnik a Dózsék palotájának pazar épülete:

rózsaszín márvány és fehér mészkő homlokzatának elegáns képe, az árkádok

és loggiák jól őrzik koruk hatalmas gazdagságát. 

Gyönyörű

bejárata a Porta della Carta, Papírok kapuja, gótikus szobor mintázza

itt a Szent Márk oroszlánja előtt térdepelő dózsét. Az oroszlán

mancsaiban tartott könyv szövege:

“Pax tibi, marce evangelista meus”, azaz 

“Béke veled én evangélista Márkom” 

– Velencében mindenütt lehet találkozni a felirattal.

A

Piazettán végighaladva fölénk tornyosul a  bazilika hatalmas épülete,

hihetetlen gazdag építészeti részleteivel, mely mind a keleti, mind a

nyugati kultúrából merített. 830-ban a város védőszentjének, az

evangélista Márk maradványainak befogadására szánták, a 11. században

hatalmas, keletiesen bizantinizáló bazilikát építettek belőle. A

boltívek és kupolák díszítéséhez görög mozaikkészítőket hozattak. A

templom belsejében, a felső ablakokból beszűrődő fénnyel finoman

megvilágított mozaikok izzása és a valaha fehér márvány patinás

barnasága miatt méltán nevezik az épületet az aranytemplomnak.

A

főoltár Szent Márk síremléke felett magasodik, az evangélista

maradványait 828-ban kalandos körülmények között velencei kalmárok

hozták el Alexandriából.

A

bazilika tetején lévő 4 bronzlovat az 1204-es keresztes háború idején

hozatták Konstantinápolyból. Ezeket azonban Napóleon Párizsba vitette
.

Az

útikönyvek ajánlása szerint májusban a legjobb megtekinteni Velencét.

Úgy látszik, a turisták tartják magukat ehhez az ajánláshoz, ugyanis

óriási tömeg volt, csoport csoport hátán araszolt. A bazilika előtt  is

végeláthatatlan sor kígyózott. Nagy időveszteség lett volna beállni,

ezért inkább a sikátorokban kószáltunk céltalanul velencei hangulatot

érezni. Magas házak, keskeny sötét sikátorok, az ablakokban száradó

ruhák, virágok, a csatornák fölött apró hidacskák, az elegáns

gondolákban turisták, akik akár olasz dalokat is hallhatnak, igaz

magnóról… Sok kis étterem, apró üzletek – ezekben nyugodtabban lehet

nézelődni, mint a parton lévőknél. Kellemes volt itt turistaként

andalogni, de itt lakni nyomasztó lehet, kevés a hely, a szabad tér.

Persze ott a tenger, de az alföldi széles utcákhoz szokott szemnek

mégiscsak szűkösek itt a mindennnapok!

És

mire dél körül visszaértünk a térre, csodák csodája, nem volt sorban

állás a bazilika előtt, egyszerűen csak besétáltunk és gyönyörködtünk…

Ezt

a teret nevezte Napóleon a világ nappalijának. A tér északi és déli

részén álló épületek a köztársaság magas rangú hivatalnokainak

lakóhelyei voltak. Manapság divatos butikok, kávéházak találhatóak itt.

Élő zenekarok játszanak szalonzenét és persze itt vannak a galambok

is…

A

bazilikától északra áll a 15. századi Torre dell’Orologio, működő

óratorony. Két zöld, bronzból készült mór legény kongatja az egész

órákat.

Tovább a blogra »